Spolupráce s rodiči
Pro dobré výsledky programu je nezbytné i zapojení rodičů. S rodiči vedeme průběžný dialog o dítěti, umožňujeme rodičům přístup za svým dítětem do třídy a možnost účastnit se jeho činností.
Pořádáme pro rodiče společná setkání ve třídách i na zahradě (Vánoční čarovaní, Den pro rodinu, slavnostní vyřazení předškoláků, ....), besídky, tvořivé dílny, dny otevřených dveří, besedy , táboráky. Za účasti rodičů je vydáván časopis Střípky, během spolupráce vznikla spousta krásných výrobků a dokonce i kniha s příběhy a básněmi od rodičů - Sluníčková knížka.
Adaptace :
V naší škole žádný speciální program nepoužíváme, snažíme se řídit rozumem a citem. Rodiče našich nováčků u nás mohou s dětmi pobývat tak dlouho, jak to považují za vhodné. Ještě před zapsáním do mateřské školy mohou děti s rodičemi společně navštěvovat pohádky ve škole i jiné akce například slavnosti na zahradě, koncerty umělců, diskotéty apod.
Velmi se osvědčilo začínat s adaptací v teplých měsících, kdy děti pobývají na zahradě, je to podobné, jako když je dítě na hřišti. Děti si hrají a maminka sedí na lavičce a společně s učitelkou si naplánují nejlepší postup přivykání.
Pocit bezpečí - je to nejdůležitější co v prvních dnech dítě potřebuje . Učitelka mu pomáhá při oblékání, dovede ho na toaletu, ukazuje mu, co kde je, pomáhá mu zapojit se mezi ostatní, povzbuzuje ho a nenechá ho stát stranou.
Úspěšné zvládnutí adaptace je velký úkol nejen pro dítě a mateřskou školu, ale i pro rodiče. Obavy a nejistotu maminky z toho, jak to její dítě zvládne, malý človíček vycítí a posiluje jeho negativní pocity. Začátky pak nebývají snadné a ranní loučení je plné úzkosti a slziček.
My, učitelky, jsme tu pro Vás a Vaše děti ! Ptejte se, zajímejte se... každá z nás Vám ráda poví, jak se dítěti celý den dařilo, co se mu povedlo, jaký obrázek nakreslilo, s kým si hrálo, zda bylo veselé či smutné !
Poprvé do školky
Co by dítě mělo umět ve 3 letech:
- znát své jméno
- obouvat a zouvat bačkory a boty
- poznat si svoje oblečení (pokud ne, mělo by být podepsané)
- částečně se snažit oblékat (ponožky, kalhoty, tričko)
- pít ze skleničky
- jíst samo lžící
- při jídle vydržet sedět u stolu
- používat záchod – včas si říci (pleny do MŠ nepatří)
- používat kapesník (dudlík do MŠ nepatří )
- umývat si ruce mýdlem a utírat se do ručníku
- při kreslení se snažit o správný úchop tužky
- zvládat samostatnou chůzi po schodech
Rodiče, pokud dovednosti Vašeho dítěte nejsou na dané úrovni, nelekejte se a trpělivě, ale důsledně, nacvičujte co je třeba. Odměnou Vám budou Vaše šikovné děti.